133

بجای133

133

بجای133

تعدادکشته ها ودستگیرشدگان حوادث اخیر




http://roozna.com/HTMLResources/images/etemadMeli_logo.jpg

تعدادکشته ها ودستگیرشدگان حوادث اخیر



سردار اسماعیل احمدی‌مقدم اعلام کرد
20 کشته و دستگیری 1032 نفر در ناآرامی‌های تهران



پلیس در جریان درگیری‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 1032 نفر را در تهران دستگیر کرد. این آمار را روز گذشته سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته در حاشیه نشست روسای پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد.
به گفته احمدی‌مقدم بیشتر دستگیر‌شدگان تاکنون آزاد شده‌اند و افرادی که هنوز در بازداشت به سر می‌برند، چنانچه جرائم خفیفی داشته باشند به زودی آزاد خواهند شد اما پرونده متهمان اصلی «اغتشاشات» به دادسرا ارجاع می‌شود. وی تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های اخیر را 20 نفر اعلام کرد که در میان آنها هیچ یک از پرسنل نیروی‌انتظامی وجود ندارد. نام کشته‌شدگان توسط منابع رسمی تا کنون منتشر نشده است. سه‌شنبه گذشته هم دادستان اصفهان از آزادی 280 نفر از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در این شهر خبر داده بود. به گفته این مقام قضایی استان اصفهان اتهام این افراد «اخلال در نظم عمومی» بود و با اخذ تامین مناسب آزاد شدند. پیش از این فرمانده انتظامی استان فارس هم از دستگیری نزدیک به 100 نفر در درگیری‌های خیابانی شیراز خبر داده بود. مقام‌های انتظامی و قضایی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و لرستان نیز در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که ناآرامی‌های شهرهای این دو استان نیز منجر به دستگیری شده است. تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، شیراز و صنعتی‌اصفهان نیز در فهرست بازداشت‌های اخیر قرار دارند. تاکنون نزدیک به 80 نفر از دستگیرشدگان دانشگاه تهران آزاد شده‌اند و تلاش برای آزادی مابقی ادامه دارد. با توجه به حجم بازداشت‌ها رئیس قوه‌قضائیه دستور تشکیل هیاتی برای تعیین‌تکلیف دستگیرشدگان را در آخرین جلسه مسوولان عالی قضایی صادر کرد. ابراهیم رئیسی معاون اول قوه‌قضائیه، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی دادستان کل کشور و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعضای هیات تعیین تکلیف بازداشت‌شدگان حوادث اخیر هستند. در همین حال فرمانده نیروی‌انتظامی با اشاره به اتفاقات دو هفته گذشته، افزود: «همه کاندیداها شعار قانونگرایی دادند، اما در عمل دیدیم که نه‌تنها قانون را رعایت نکردند، بلکه به قانون اساسی هم بی‌توجهی کردند.» وی با اشاره به اینکه برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری جامعه را به نافرمانی مدنی دعوت کردند، گفت: «این افراد حتی راهکار هم ارائه نکردند و گفتند براساس شعور خود اقدام به اقدامات غیر‌قانونی کنند.» فرمانده ناجا با بیان بر اینکه دعوت مردم به نافرمانی و رفتارهای غیرقانونی نتایج بسیار ناگواری دارد، اضافه کرد: «متاسفانه طی دو هفته گذشته سرقت در تهران دو برابر شد و کلانتری‌ها نیز قادر به ارائه خدمات به مردم نبودند و باید گفت که دود بی‌قانونی و بی‌نظمی به چشم کل جامعه رفت.»
احمدی مقدم با اشاره به اینکه ناجا بزرگترین شاکی وقایع دو هفته است، افزود: متاسفانه ماموران نیروی انتظامی از هر دو طرف درگیری سنگ می‌خوردند، به شکلی که بیش از 500 نفر از ماموران ناجا در اغتشاشات دو هفته گذشته مجروح و بستری شدند، این در حالی است که ماموران ناجا بسیار خویشتنداری کردند و تلاش کردند با کمترین درگیری، موضوع را فیصله دهند.» وی گفت: «چرا باید شرایطی باشد که مجبور شویم واحد ضداغتشاش به خیابآنها بیایند.» این افراد همچنین در بیانیه‌ها و اعلامیه‌های خود، ماموران ما را هم به نافرمانی دعوت کردند و رفتار اپوزیسیونی با شعار قانونگرایی دادند.» به گفته فرمانده نیروی انتظامی وقتی قرار است یک اجتماع غیرقانونی پراکنده شود، تفکیک برای ماموران ناجا امکان‌پذیر نیست. وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی از 15 روز قبل از انتخابات پیش‌بینی احتمال وقوع این مسائل را می‌کرد و اشراف کامل اطلاعاتی و عملیاتی داشت، گفت: «خوشبختانه با کمترین خسارت از آنچه که تلاش می‌شد به صورت یک براندازی نرم خصوصا با اتاق عملیات رسانه‌های خارجی در کشور ما ایجاد شود، ناکام ماند.» فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه قتل «ندا آقاسلطان» یک سناریوی از پیش تعیین شده بوده که هیچ ربطی به اغتشاشات تهران ندارد، گفت: آرش حجازی یکی از شاهدان این ماجرا که در این پرونده‌نقش داشته است و اقدام به سم پاشی علیه نظام کرده، تحت تعقیب پلیس بین‌المللی (اینترپل) قرار دارد و وزارت اطلاعات در پی دستگیری این فرد است. ندا آقا سلطان، دختر جوانی بود که 30 خرداد در خیابان امیرآباد تهران از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.تصاویر آخرین لحظات زندگی وی به طور وسیع در رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی پخش شد.
آرش حجازی در سال 1376، انتشارات کاروان را تاسیس کرد و دو سال بعد، پائولوکوئیلو، نویسنده مشهور برزیلی او را مترجم رسمی آثارش به زبان فارسی معرفی کرد.حجازی دانشجوی یکی از دانشگاه‌های جنوب انگلستان است. وی همان فردی است که در هنگام شلیک گلوله به ندا، در فاصله نزدیکی از او قرار داشت و همانگونه که در ویدئوی قتل خانم آقا‌سلطان نیز مشخص است، سعی می‌کرد به وی کمک کند. به گزارش سایت رجانیوز، پس از بازگشت حجازی به انگلیس، شبکه بی‌بی‌سی گفت‌وگوی مفصلی از وی را با تیتر «پزشک ایرانی از ماجرای مرگ ندا می‌گوید» منتشر ساخت. حجازی در این گفت‌وگو سخنانی را به زبان آورد که با اظهارات کاسپین ماکان، نامزد خانم آقاسلطان که اتفاقا او نیز با بی‌بی‌سی گفت‌وگو کرده در تضاد بود.حجازی در توجیه حضورش در صحنه قتل گفت: «سر و صدا را در خیابان شنیدیم و تصمیم گرفتیم برویم و ببینیم چه خبر است.خیابان خسروی را تا انتها رفتیم و رسیدیم به خیابان کارگر، جایی که مردم جمع شده بودند.ماموران پلیس ضد‌شورش حدود 50 متر پایین‌تر با موتوسیکلت‌هایشان ایستاده بودند و مردم را عقب می‌راندند.ناگهان گاز اشک‌آور به میان مردم پرتاب شد و مردم وحشت کردند.»به گفته حجازی که همزمان با پرتاب گاز اشک‌آور، ماموران هم با موتوسیکلت به سمت جمعیت حرکت کردند و جمعیت در طول خیابان خسروی شروع به دویدن کردند؛ «ندا هم در میان آنها بود.» او گفت در تقاطع خیابان خسروی و خیابان صالحی، جمعیت به تدریج متفرق می‌شدند و فقط چند نفر ایستاده بودند تا ببینند چه باید بکنند؛ که ناگهان صدای شلیکی شنیدیم. در همان لحظه من برگشتم و دیدم که خون از سینه ندا که در چند متری من ایستاده بود فواره می‌زند.


منبع : اعتمادملیhttp://roozna.com/2009/7/2/EtemaadMelli/959/Page/1/index.htm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد